maandag 13 november 2017

Anouk Mont Ventoux 2016

Mijn naam is Anouk en ik heb Multiple sclerose.

Zaterdag 11 juni 2016 heb ik lopend de top van de Mont Ventoux bereikt. Ik kan wel zeggen dat deze 7,5 uren durende tocht, mij voor altijd veranderd heeft.
Op mijn 21e kreeg ik de diagnose MS. Ik was net begonnen met het 2e jaar van mijn studie en woonde ook nog niet zo lang samen. Na een moeilijke tijd was ik eindelijk weer een beetje gelukkig en toen ineens was ik ziek, met alle gevolgen van dien; mijn relatie liep stuk en mijn studie heb ik ook nooit afgerond. De periode die volgde was de donkerste uit mijn leven.
De onzekerheid die de diagnose met zich mee bracht, de dromen die ik hierdoor moest opgeven en het stuk lopen van mijn relatie zorgden ervoor dat ik in een zware depressie belande. Ik had geen hoop meer en zocht mijn heil in feesten; afleiding, alles zodat ik niets hoefde te voelen.
Gelukkig kwam er aan die periode, na veel therapie en zelfbezinning, vorig jaar een einde. Voor het eerst in jaren ben ik niet meer depressief en kan ik weer genieten.
Hoewel ik nu niet meer depressief ben, blijft mijn dagelijks leven een gevecht tegen mezelf. Na me zolang somber te hebben gevoeld, is dat voor mij normaal en veilig. Bovendien had ik geen werk en geen doel in mijn leven. Het is dan erg makkelijk om terug te vallen in mijn vertrouwde negatieve gedachtes.
De emotionele ontlading toen ik de top van de Mont Ventoux had bereikt is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Ik ga het toch proberen. Het voelde alsof alle opgebouwde spanning van de afgelopen jaren er in één keer uit kwam. Ik geloof dat ik in tijden niet meer zo hard heb gehuild. Het was oprecht de mooiste ervaring in mijn leven, eindelijk iets afgemaakt en voor het eerst weer trots op mezelf en verbaasd over het kunnen van mijn lichaam.
Ik wil dat meer mensen het gevoel gaan ervaren, wat ik daar bovenop de berg heb beleefd. Het heeft me sterker gemaakt. Vroeger sprak ik over het leven voor en na de diagnose. Vanaf nu is het mijn leven voor- en na de Mont Ventoux.
Dankzij klimmen tegen MS ben ik voor het eerst in hele lange tijd weer trots op mezelf en ik heb een doel. Dit jaar op 5 juni wil ik weer op de top van de kale berg staan, dan samen met mijn zussen, ouders, en enkele vrienden en vriendinnen.
Ook heb ik twee fantastische vrouwen, Denise Harperink en Pascal Landheer uit Oldenzaal geïnspireerd om in 2017 mee te gaan met het team Samen Sterker.

Ik wil me dan ook blijven inzetten voor Klimmen tegen MS.  Daarom ben ik het initiatief  Oldenzaal tegen MS gestart en onder die noemer organiseren wij nu verschillende evenementen om MS onder de aandacht te brengen en om geld in te zamelen.
5 juni gaan we met zijn allen naar de top, zo komt een MS-vrije wereld steeds een beetje dichterbij.

Ik hoop ooit te kunnen zeggen; Ik ben Anouk en ik had Multiple Sclerose.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten